SFK Drakonián

Umístění: Sci-fi & Fantasy klub Drakonián » GURPS a GameMasteři » Baltus

Přihlášení

Momentálně nejste přihlášen(a)! Prosím vložte své identifikační údaje níže. Pro přihlášení musíte mít zapnuté cookies.

Přihlásit se

Přihlásit přes MojeID

Zapomněli jste heslo? Nechte si zaslat nové: Zaslat nové heslo

Waybook - Spolujízda nejen studentů
dětská organizace Zálesák Most
TOPlist

Baltus

[Mutant Chronicles RPG] Mutant Chronicles RPG


Tentokrát jsem se rozhodl napsat o RPG z mého dalšího oblíbeného světa: Mutant Chronicles. Právě tato hra stála u jeho vzniku… tedy, ne přesně, protože MC RPG předcházelo ještě několik RPG her ze světů vývojově starších. Mutant Chronicles je dílem švédské společnosti Target Games, která byla dobře známá také hrami Drakar och Demoner nebo Kult. Vyšla roku 1993, dnes se však již dávno netiskne. V Čechách se nikdy nevydávala ani neprodávala, takže ji mnozí hráči pravděpodobně neznají. Svět Mutant Chronicles však mohou znát z karetní hry Doomtrooper a wargamingové hry Warzone, kterým se tu v devadesátých letech naopak velmi dobře dařilo. I tyto hry však již byly skončeny.

Kniha

Mutant Chronicles je RPG zasazené do sci-fantasy světa vzdálené budoucnosti, kdy lidstvo kolonizovalo Sluneční soustavu, avšak na nově objevené planetě probudilo síly Temnoty, které způsobily jeho velký technologický pád a rozpoutaly dvě obrovské války. Hráči hrají za žoldnéře, kteří pro vládnoucí megakorporace vykonávají nejrůznější práci, od konkurenčních sabotáží a špionáží až po samotný boj proti temným silám. Stylově se svět řadí mezi diesel-punk, místy s prvky cyber-punku a hororu.

První část knihy je věnována fluffu, tedy informacím o světě Mutant Chronicles. Celá jedna kapitola pojednává o Luně, měsíci Země, kde leží gigantické Luna City. Toto město reprezentuje jakýsi průměr lidstva, takže hráč dostane perfektní přehled o tom, jak to v tomto světě vlastně chodí. Následující kapitoly se věnují hlavním lidským frakcím, tedy megakorporacím, Kartelu a Bratrstvu. Megakorporací je pět. První je Kapitol, korporace vzešlá z USA. Je největší, vlastní nejvíce firem. Je to mediální velmoc a de facto druhá nejmocnější lidská organizace ve Sluneční soustavě. Jejím domovským světem je pouštní Mars. Druhý je Bauhaus, korporace vzešlá z kontinentální Evropy (hlavně Ruska, Německa, Itálie a Francie). Je nejbohatší a vyrábí ty nejkvalitnější výrobky. Své sídlo má na džunglemi pokryté Venuši. Třetí je Mishima, korporace vzešlá z Japonska a dalších asijských zemí. Její výrobky jsou pověstné svoji nízkou kvalitou, ale jsou velmi levné. Dokáže ale vyrábět i relativně pokročilou elektroniku. Je nejlidnatější a její domovinou je Merkur, kde obývá jeho rozsáhlá podzemí. Čtvrtý je Imperiál, korporace vzešlá z britského Commonwealthu. Je malá, neovládá žádnou planetu – její centrum je na asteroidu Victoria. Je však velmi agresivní co se týče dobývání nového území. Poslední korporací je Kybertronik, který vznikl teprve nedávno a za záhadných okolností. Je nejmenší, ale technologicky nejvyspělejší. Mnozí mu ale nedůvěřují. Kartel je mírová organizace, kterou založily korporace, aby její pomocí řešily vzájemné problémy. Dala by se tedy přirovnat k OSN. Má vlastní armádu složenou z Doomtrooperů, nejlepších vojáků, jaké lidstvo kdy mělo. Bratrstvo je v podstatě nejmocnější lidská organizace. Je to všudypřítomná kvazi-křesťanská církev, která brání lidstvo před Temnotou a jejíž členové ovládají mystické síly Umění.

Hráči mohou dát svým postavám příslušnost v jedné z těchto organizací, ačkoliv u korporací to nepřinese žádné zvláštní výhody. Pokud však jako příslušnost určí Kartel, pak si jako povolání mohou zvolit Doomtroopera. V případě Bratrstva mohou hrát za Inkvizitora, Mystika nebo Učedníka (ze kterého se může stát Inkvizitor nebo Mystik dodatečně) a ovládat tak kouzla Umění. Pokud se však rozhodnou pro Bratrstvo, pak jejich postava není žoldnéř, ale plnohodnotný člen Bratrstva, který z něj nemůže odejít (alespoň ne nepotrestán). Může sice doprovázet tým žoldnéřů, ale jeho primárním posláním není finanční zisk – místo toho je to boj proti Temnotě.

Imperial Blood Beret


Další kapitoly se zabývají silami Temné legie. Temná legie je armáda složená z nemrtvých, mutantů, umělých bytostí, démonů a kacířů. Své sídlo má na desáté planetě Sluneční soustavy, Neru (ano, tehdy se ještě Pluto považoval za planetu), odkud vede útoky proti lidstvu s cílem zlomit ho a zkorumpovat. Temné legii vládne pětice Temných apoštolů, mocných nadpřirozených bytostí. Algeroth je vládce války, jeho armády jsou největší a nejlépe vyzbrojené. Ilian je vládkyně Prázdnoty a mystických sil Temné symetrie. Její armády nejsou tak velké, ale vyvažují to svoji mocnou magií. Semai je vládce zášti a korupce, jeho posláním je rozvracet lidstvo zevnitř. Jeho síly jsou zaměřeny na infiltrátory, sabotéry a atentátníky. Na své straně má nejvíce kacířů – lidí, kteří vstoupili do služeb Temnoty. Muawijhe je vládce šílenství. Jeho cílem je terorizovat lidstvo. Pracuje podobně jako Semai, ale své operace nijak nemaskuje. Naopak chce, aby oběti dobře věděly, kdo na ně udeřil. Jeho tahy jsou nepředvídatelné. Posledním Temným apoštolem je Demnogonis, vládce chorob a rozkladu. Mezi lidstvo šíří smrtící viry a bakterie, mnohé z nich dokáží mrtvé obživit jako bojové zombie. Prosperuje všude tam, kde se daří nemocem a nečistotě.

Hráč má možnost určit, že jeho postava je kacíř sloužící Temné legii, pokud mu to ovšem gamemaster dovolí. Ne vždy se totiž tyto postavy hodí pro určitá dobrodružství, už proto, že jejich cílem je v podstatě lidstvu škodit na každém kroku. Postava-kacíř má svého Učitele (NPC postava ovládaná gamemasterem), který ji tajně posílá nové úkoly a odměňuje ji za vykonanou práci. Kacíř má možnost ovládat Temnou symetrii, mystickou sílu Temnoty (obecná kouzla a kouzla toho Temného apoštola, kterému slouží). Za každý dobře splněný úkol kacíř postoupí v žebříčku výše a stane se tak mocnějším a vlivnějším. Pokud dosáhne desáté úrovně, stane se z něj koruptor, který sám verbuje a zaměstnává nové kacíře. Ovšem život kacíře není příliš jednoduchý, neboť po něm neustále pátrá Inkvizice Bratrstva. Kdykoliv kacíř postoupí o úroveň výše nebo sešle nějaké kouzlo, gamemaster hodí kostkou proti jeho aktuální úrovni. Pokud hodí méně, Inkvizice se o kacířově činu dozvěděla skrze prorockou vizi a vyslala za ním oddíl Inkvizitorů. Stejný hod se provede kdykoliv se kacíř dostane do vzdálenosti 50 metrů od Inkvizitora. Ten jeho přítomnost totiž dokáže také vycítit.

Dark Legion Necromutant


Druhá část knihy se zabývá pravidly, nejprve tvorbou postavy. Ta se skládá z několika kroků. V prvním se stanoví atributy: Strenght (síla), Physique (odolnost), Coordination (postřeh a obratnost), Intelligence (inteligence), Mental Strenght (síla vůle) a Personality (charisma). Z těchto atributů se později vypočítávají i bojové hodnoty. Těmi jsou pohyb, útočný bonus, počet akcí v kole, obranný bonus, bonus za vnímavost a body životů (které jsou rozděleny mezi zásahové zóny hlavu, paže, hruď, břicho a nohy). V druhém kroku se určí společenská úroveň. Hráč jednoduše hodí desetistěnnou kostkou. Čím vyšší číslo, tím lépe si vede. Takže jednička znamená bezdomovec, desítka potom boháč s kontakty ve vedení korporací. Tato úroveň stanovuje, kolik peněz a jaký majetek bude postava mít na začátku hry. Společenskou úroveň je možné zvýšit snížením Personality nebo Physique, avšak maximálně do osmičky.

Ve třetím kroku se hodem kostkou určí různé události, které postava zažila v dospívání (respektive do 16 let, což je minimální věk postavy na začátku hry). Tyto události mohou pozitivně i negativně ovlivnit její atributy, společenskou úroveň a podobně. Ve čtvrtém kroku se postavě vybere její minulé zaměstnání. Minulost postavy však není zcela v rukou hráče, určuje se totiž částečně náhodně. Hráč si sice vybere jedno zaměstnání, jehož podmínky postava splňuje, ale poté si hodí kostkou proti Intelligence nebo Personality. Pokud neuspěje, postava byla místo toho nezaměstnaná po dva roky a její atributy jsou modifikovány. Hráč si může znovu vybrat zaměstnání a znovu hodit. Toto může zopakovat kolikrát chce, ale každé opakování zvyšuje věk jeho postavy o dva roky.

Mishima Hatamoto


Výběr zaměstnání je z těchto okruhů: armáda/policie (řadový voják a důstojník), média (nezávislý novinář a reportér), věda/výroba (tovární technik a vědec), bezpečnost/vyšetřování, administrativa/ekonomika/právo a dále ještě kriminálník, student a běžný občan. Student je zvláštní „povolání“, které se skládá ze čtyř podtypů: vojenská akademie (dovoluje vzít si povolání důstojník), mediální fakulta (dovoluje vzít si povolání reportér), technická univerzita (dovoluje vzít si povolání vědec) a obchodní škola (dovoluje vzít si povolání administrativa/ekonomika/právo).

Postava má k dispozici 32 dovedností rozdělených do šesti kategorií (zápasnické, střelecké, komunikační, pohybové a technické po pěti a dvě speciální). Použití dovednosti se povede, pokud si úspěšně hodí proti příslušnému atributu. Na tyto hody se používá dvacetistěnná kostka. V krátkém článku je také popsána možnost vymýšlet si své vlastní dovednosti, pokud to hráči a gamemaster uznají za nutné.

Bitva


Boj probíhá na čtverečkované mapě a je vhodné k němu použít figurky. Postava má na výběr ze čtyř typů akcí: pohyb, útok, obrana a speciální akce. Začíná ten, kdo vyhraje hod na iniciativu (hod desetistěnnou kostkou zvýšený o Coordination). Samozřejmě hráč se může rozhodnout, že bude jednat až jako poslední. Eventuálně si své akce může ušetřit a použít je jako reakci na někoho jiného, avšak maximálně do konce kola. Ušetřené akce nelze přenést do dalších kol. Postava může provést mnoho různých výpadů a speciálních pohybů. Do boje lze také zapojit vozidla i letouny (ačkoliv je jich tu popsaných jen pár), je tu proto přítomna i tabulka efektů, které mohou nastat po jejich zásahu či zničení. Co se týče protivníků, jsou tu popsáni pouze stoupenci Temné legie, což je trochu omezující. I když samozřejmě pro gamemastera není problém vytvořit i protivníky z řad korporačních vojáků.

Ve zbývajících kapitolách jsou seznamy kouzel Umění a Temné symetrie, střelných zbraní všech korporací a Bratrstva (těm je věnováno nejvíce místa), chladných zbraní, brnění a dalšího nutného vybavení. Jsou tu i nějaké civilní dopravní prostředky, avšak bez jakýchkoliv statistik (na jejich přesném použití v boji by se muselo domluvit s gamemasterem). Každý koupitelný předmět má svoji úroveň dostupnosti. Úroveň A znamená, že lze sehnat v každém obchodě. Úroveň B znamená, že lze sehnat jen ve specializovaném obchodě. Úroveň C znamená, že lze sehnat pouze pokud má postava příslušné povolení. Úroveň D znamená, že předmět lze sehnat jen na černém trhu. Úroveň E je vyhrazena pro předměty, které se velmi špatně shání (například proto, že se již dávno nevyrábí). Poslední úroveň F je pro předměty, které lze získat pouze díky kontaktům s vlivnými představiteli korporací. Sem patří třeba experimentální zbraně.

Bitva

Kniha má 204 stran, vazba je měkká. Velká většina stránek je černobílých; obrázky na nich díky tomu vypadají tak trochu noirově, což se k MC vlastně i hodí. Barevných stránek je sice málo, jsou ale věnovány převážně ilustracím. Až na pár výjimek je jejich autorem skvělý Paul Bonner, který jimi prostě Mutant Chronicles vdechnul duši a navíc jeho malby vždy sloužily jako hlavní propagační nástroj a lákadlo (například já bych se o MC nebýt Bonnera ani nedozvěděl :)). Některé z jeho ilustrací jsem tedy také přidal k tomuto článku. Teď ale k designu knihy. Grafika stránek je jen jednoduchá, což by nevadilo, ale rozvržení textu není moc dobře zvládnuto. Text je místy nepřehledný, protože se do něj mísí obrázky (většinou poměrně zbytečné náčrtky tužkou představující nejspíše různé designové návrhy z doby vývoje hry) a také krátké povídky. Jsou tu používány i boční sloupky (texty na okrajích stránek), které však nemám příliš rád, protože odstavec takto zúžený na přehlednosti moc nepřidává. Celkově vzato je Mutant Chronicles mírně nadprůměrná hra, kterou na jednu stranu kazí skromnější provedení a nepřehlednost a na stranu druhou ji hodně prospívá neokoukaný svět (a to i na dnešní poměry) a Bonnerovy ilustrace. Pro Mutant Chronicles mám ale osobně slabost v podstatě již od dětství a tak hodnotím vysoko.

První z řady recenzí na přídavky k Mutant Chronicles je o knize Brotherhood: The Cleansing Flame of the Cardinal. Kniha

Možnost hrát za členy Bratrstva, konkrétně za Mystika, Inkvizitora a Učedníka, byla už v základní knize. Tato kniha přináší upravená pravidla jak takové postavy vytvořit, avšak jsou zcela kompatibilní s těmi původními.

Existují tři možnosti, jak se stát členem Bratrstva. Pokud člověk prokáže jistý talent v dětství (ve věku 8-12 let), vyslanci Bratrstva ho sami navštíví a prozkoumají jeho schopnosti. Poté mu přidělí mistra, který ho učí až do věku 16 let, tedy do věku, kdy postava začíná hru. Druhou možností je, že postava si svůj talent vybere ve fázi určování minulosti. Tehdy ale není přidělena mistrovi, ale přijata jako základní Misionář. Třetí možností je, že postava požádá Bratrstvo o přijetí kdykoliv během hry samotné. Tehdy ale bude muset podstoupit riskantní iniciační rituál. Pokud v něm uspěje, také začíná automaticky jako Misionář.

Místo obecně pojatých zaměstnání tu jsou přesně stanovené funkce členů Bratrstva. Některé jsou vyloženě bojové, jiné naopak podpůrné a další se zase specializují na vyjednávání. Každá funkce má samozřejmě požadavky přijetí – mohou ji zastávat jen postavy s určitou minimální hodnotou atributů. Takže některé funkce jsou řadové, vhodné pro začínající postavu. Naopak některé funkce jsou určeny pro téměř epické hrdiny a je velmi obtížné je získat. Za připomenutí také stojí, že každá funkce podstupuje výcvik v používání kouzel Umění. U některých platí, že postava se může naučit nové aspekty Umění v průběhu své kariéry, tedy každé dva roky jeden nový. U dalších platí, že postava je specializovaná jen na jeden aspekt po celou dobu své služby. Nemůže se naučit žádný další, ani když později změní funkci.

Mortificator

Advisor, Diplomat, Administrator, Observer: poradci, diplomaté a úředníci. Zkrátka ti, kteří zajišťují chod Bratrstva. Mohou ovládat více aspektů Umění.

Missionary: misionáři, jejichž úkolem je šířit víru v Kardinála. Tato postava nahrazuje Učedníka ze základní knihy. Je to de facto startovní funkce pro většinu postav, takže nemá žádné požadavky přijetí. Nemůže používat kouzla, nicméně každé dva roky se může naučit jeden aspekt. Tyto aspekty pak bude ovládat, jakmile se naučí kouzlit v budoucí kariéře.

Revisor: tajní agenti Inkvizice, kteří pracují v přestrojení. Musí se specializovat jen na jeden aspekt Umění.

Mystic, Keeper of the Art: Mystik je specializovaný kouzelník, Strážce Umění je jeho mocnější varianta. Mohou ovládat více aspektů Umění.

Mortificator: ninjové a tajní atentátníci Inkvizice. Oblečeni v temném brnění a plášti, vyzbrojení tlumenou pistolí a mečem s černou čepelí. Musí se specializovat jen na jeden aspekt Umění.

Sacred Warrior, Fury Elite Guard: Posvátný bojovník je elitní voják Inkvizice, který neohroženě masakruje stoupence Temné legie na bitevním poli. Zuřivá elitní garda je osobní ochranka Kurie, vládnoucího sněmu Bratrstva. Známá pro svá prastará, ornamentovaná brnění. Musí se specializovat jen na jeden aspekt Umění.

Valkyrie: elitní bojovnice a lovkyně nestvůr Temnoty. Jejich ikonickou zbraní je obouruční kopí s elektrizovanou čepelí. Musí se specializovat jen na jeden aspekt Umění.

Archangel: legendární piloti, kteří k řízení letounů používají i kouzla Umění. Musí se specializovat jen na jeden aspekt Umění.

Inquisitor, Inquisitor Majoris: Inkvizitor je obávaný vyšetřovatel a ničitel Temnoty, Inkvizitor Majoris je jeho mocnější varianta. Musí se specializovat jen na jeden aspekt Umění.

Trooper, Elite Trooper: Trooper je řadový voják Bratrstva, Elitní trooper je veterán. Tato funkce nemůže používat kouzla, nicméně hráč si musí zvolit jeden aspekt, na který se specializuje. Tento aspekt pak bude ovládat, jakmile se naučí kouzlit v budoucí kariéře.

Inquisitor

Následují rady pro Gamemastera i hráče, jak používat výše uvedené postavy. Gamemaster se dozví, jak je správně využívat jako NPC postavy. Hráči se zase dozvědí, jak správně hrát své role. V následující kapitole jsou popsány zvláštní dovednosti přístupné pouze Bratrstvu. Navíc je tu i jakési doporučení, jaké dovednosti se nejlépe hodí k jednotlivým typům postav. Nesmí také chybět nová kouzla Umění – v základní knize byly představeny aspekty Umění kinetiky, Umění předtuchy a Umění metamorfózy, zde přibývají navíc Umění exorcismu, Umění živlů, Umění manipulace a Umění mentalizmu, kromě nich také pravidla pro vedlejší efekty a ceremoniální rituál – což je schopnost kouzelníků spojit své síly a sesílat tak mnohem mocnější verze kouzel.

Mystic

Další kapitola se zabývá zbraněmi a vybavením (včetně stíhačky Ikaros pro Archanděle). Jsou tu také cenné artefakty, například osobní kardinálův meč, Bringer of Light – i když možnost získat ho je pro postavu asi málo pravděpodobná. Za zmínku také stojí Spell Finder, kompas umístěný na zápěstí. Neukazuje sever, ale nejbližší zdroj magie. Dokáže tedy snadno odhalit kouzelníky a kouzelné artefakty, což se může mnohokrát hodit. Dále je tu kapitola věnovaná Knize zákona – předmětu, který u sebe nosí každý člen Bratrstva (kromě maskovaných Revizorů). Kniha zákona obsahuje mnoho nejrůznějších informací, ale z jejího obsahu tu je představeno jen několik Očištění – návodů a postupů, jak nejlépe najít, odhalit a eliminovat hrozbu Temnoty, ale například také jak vyslýchat zajatce, pátrat po artefaktech nebo infiltrovat cizí organizaci.

Závěrečná část knihy se zabývá dalšími zajímavostmi z Bratrstva. Je tu popis Velké katedrály na Luně, kde sídlí Kardinál, ale i dalších katedrál na ostatních planetách. Užitečný je dále popis vnitřní struktury Bratrstva – tedy dílčích direktorátů Mystiků, Inkvizice, Misie a Administrativy. Taktéž tu jsou představeny nejdůležitější osobnosti. Jako první samozřejmě sám Kardinál Durand. Dále Dominic, Maria „Nirvana“ Garcia, Chang Dang-Vu a Sebastian Crenshaw. V úplně poslední kapitole je příkladové dobrodružství Heart of Symmetry.

Dominic

Zdroj:www.gediman.cz